Hai Korang :D Dah Masuk Belog Aya kan? So LIKE lah dulu FANPAGE ni :]

Home Tutorial About me Tempahan Resepi Link Girls Tuto

Wednesday 5 December 2012

Cara Mengatasi STRESS

Stress tu biasa lah... Budak tak dapat gi main kat taman pasal mak marah pown depa stress jugak... boxer gua koyak pown stress jugak pasal tak da duit nk beli boxer baru... dah la boxer kena tukaq 3 bulan sekali.. so, ada mcm macam cara nk hilangkan stress.. so, gua listkan cara gua hilangkan stress gua..

1. cuba tarik nafas panjang 3 kali, and settlekan masalah pelan-pelan
ini peringkat permulaan gua hilangkan stress gua.. bila ada bnyk masalah, n mula rasa stress, gua mulakan dengan cara ini... agak membantu bila anda sentiasa berfikiran positif.. anggap masalah nie hanya kecil sahaja dan anda mampu untuk selesaikan masalah ini... walaupon sebenarnya masalah ini besar gila... haha

2. Berhenti, rehat 5 minit.
Cara ini gua akan lakukan bila yang no 1 tadi masih juga tidak menjadi... bertambah stress contohnya... gua rest 5 min sambil minum ka... lepak ngan member ke.. tak pown bersembang ja ngan sapa sapa..

3. Luah masalah
ini satu cara yang agak membantu.. ramai orang yang terus ke langkah ini... ada masalah, stress, gua luahkan masalah.. tak kesah la sapa sapa.. awek ka.. mak bapak ka... member ka... tak kesah.. sebab kita lepaskan ion ion kepada orang lain... ini sains la bai... bila charge negatif banyak sngt... cara nk stabilkan adalah, transfer charge negatif tu kat objek lain... atau tambah charge positif... simple sains kan?

4. Tidor
Ini yang membuatkan stress gua hilang.. serius tak tipu... hilang lesap.. good one! haha... bangun ja.. anda segar dan stress anda berkurangan.. dan amat tidak bagus sekali bila anda bangun dan terus memikirkan balik masalah yang anda hadapi.. bertambah stress la weh! hahah

5. Ambil wuduk
ini membantu.. sangat membantu... sebab niat kita dah neutralkan pemikiran kita... lagipon, setan yang menghasut kita tu adalah seperti api dan cara nak padamkan api, pakai fire estingusher atau pakai AIR. Wuduk sangat membantu..

6. Solat
apa yang datang dariNYA adalah milikNYA. cara terbaik adalah mendekatkan diri kita kepadaNYA. Insyallah dengan izin, hilang stress kita.. INGAT! Allah sering menguji hambaNya agak sentiasa ingat kepadaNya. yang penting sekali, setiap Ujian yang diberikan olehNYA adalah atas kemampuan seseorang hamba tersebut... gua bukan lah ustaz tapi, ilmu yang sedikit yang gua ada ini, gua share la ngan angpa..

7. Biarkan aja..
Ini cara last skali yang gua slalu buat... bila semua yang di atas tapi, telah gua buat, dan masalah masih belum selesai.. stress memuncak, gua biarkan aja... prinsip gua, just follow the flow... rileks je... follow je flow tuh... nanti, pasti selesai masalah.. I mean, mesti ada cara penyelesaian yang kita bakal jumpa.. kadang kadang, masalah yang gua hadapi, settle sendiri dowh! hahaha... alhamdulillah syukur... tuhan permudahkan urusan gua...

Sumber: http://magribmenjelma.blogspot.com/2011/12/cara-gua-hilangkan-stress.html#ixzz2EDS1rMlP

No comments:

Post a Comment

.selepas ngitai belog kite.
.sila tinggalkan mesej (komen) anda.
.di sini.

Hah ! Kan dah sampai dekat sini ! So, Korang Wajib LIKE fanpage ni :3 kalau tak berdosa katenye :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...